Dag 13 El Calafate

19 november 2018 - El Calafate, Argentinië

We gaan echt van hoogtepunt naar hoogtepunt. Vandaag staat de Perito Moreno op het programma. Dat is de een na grootste toeristentrekpleister van Argentinië. Na een busrit van een uur zijn we er. We krijgen wat info van een lokale gids en mogen daarna ‘vrij’ rondlopen. Er zijn trappen en uitkijkpunten op ca. 300 meter afstand van de gletsjer. Deze gletsjer is uniek, omdat deze stabiel is. Groeit nog altijd net zoveel aan als dat hij smelt. Dat smelten gaat soms met groot geweld. En wij staan er precies op het juiste moment. We zien een enorm stuk in het water donderen. Echt super om te zien.

Daarna stappen Tjesca, Wijna en ik op een bootje die ons aan de oever bij de gletsjer afzet. We krijgen wat uitleg en lopen daarna naar de voet van de gletsjer. Daar krijgen we stijgijzers om. En dan ... volgt een geweldige ervaring. Anderhalf uren lopen we in een groep van 15 mensen over de gletsjer. Langs spleten en kloven en mooie blauwe toppen. Omdat het vrij bewolkt is zien we de blauwe kleur juist goed.

De Argentijnse gids is erg behulpzaam en geeft foto-tips. En hij poseert goed bij een panoramafoto. Erg grappig. De leuke Argentijn is dus gevonden, ha ha. Aan het eind van de trekking krijgen we nog een whiskey on the rocks. Jorge hakt wat ijs uit de gletsjers. De whiskey smaakt erg goed.

Helemaal vol adrenaline stappen we in de boot terug en een grote bus brengt ons tot het hotel. Snel omkleden en opfrissen en dan met de groep eten. Het verloopt niet helemaal soepel, maar we zaten gelukkig aan de gezellige tafel (opmerking van een tafelgenoot). En nu ... heerlijk slapen.

1. Olga Duijvestijn:
    20 november 2018
    Prachtig Sandra, wat een ervaringen allemaal.
  2. M.P.L. VERBEEK:
    20 november 2018
    Jasses wat wordt daar eng gestaan op die gletsjer. Wel weer een wereldervaring. Fijn dat het gezellig is.
  3. Irene Jansen:
    20 november 2018
    Prachtig. Lijkt mij zeker een hele ervaring. De foto's zijn mooi.
  4. Kitty:
    20 november 2018
    Doodeng allemaal maar prachtig om te zien.
  5. Willem:
    20 november 2018
    Wat een fantastische omgeving!
    Moet een bijzondere ervaring zijn om op dat soort plekken te staan.
  6. Olga Duijvestijn:
    20 november 2018
    Géén GT met plaatselijk ijs? 🥃 En die leuke Argentijn gaat zeker mee naar huis? 😏
  7. Cor Lievendag:
    20 november 2018
    Zo daar moet je niet invallen met je whiskey on the gletsjerrocks! Super hoor
  8. Fran:
    Super mooi!
  9. Carina:
    20 november 2018
    Wat een belevenis om te lezen dus het zal in het echte wel helemaal geweldig zijn geweest.
    Denk alleen wel dat je kilo's lichter thuis komt na al dat wandelen, klimmen en lopen
  10. Els:
    20 november 2018
    Prachtig die video zowel van dat stuk ijs wat smelt en valt, zo ook van due wandeling op de gletsjer .Heel
    eng! Wat een reis zeg met heel veel belevenissen