Dag 14 El Calafate - Torres del Paine

20 november 2018 - Torres Del Paine, Chili

Een nieuwe reisdag. Vandaag gaan we naar Chili. Dat kan bij de grens wel es voor gedoe zorgen, dus we vertrekken vroeg. Eén stop bij een benzinestation en daarna zijn we bij de grens. Eerst langs de Argentijnse douane. Dat gaat vlot. Een stempel in je paspoort en terug in de bus. Na een klein stukje rijden door niemandsland komen we bij de Chileense grens. Alle bagage moet uit de bus en door een scan. En natuurlijk weer een stempel in het paspoort.

Bij de grens kunnen we ook lunchen. Een soort tosti kaas met chilisaus. We zijn tenslotte nu in Chili. Na anderhalf uur komen we bij het nationaal park 'Torres del Paine'. We stappen over in een andere bus in de stromende regen. Op de een of andere manier regent het gelukkig voornamelijk op de reisdagen en niet als we een activiteit hebben.

We slapen hier in een 'refugio', een grote blokhut met meerdere slaapzalen. Ik slaap op een kamer waar drie stapelbedden staan. Geen probleem, had ik op gerekend en we hebben een gezellig groepje. Niet alle reisgenoten hadden dit onderkomen verwacht en er wordt even flink gemopperd. Snel naar buiten, want het is droog en we willen wel wat van de omgeving zien. Het klaart snel op en we maken een korte wandeling langs een beekje tot we een mooi uitzicht hebben.

Om 18.00 uur is er een korte briefing over de wandelmogelijkheden van morgen. Er wordt goed weer verwacht, dus hopelijk kunnen we de lange wandeling van 20 km maken en krijgen we de echte Torres te zien.

We regelen snel ontbijt en lunch voor morgen. Gelukkig heeft Erik geregeld dat we nog kunnen reserveren, want eigenlijk was alles al volgeboekt. Blijkbaar zijn ze hier in het park niet helemaal voorbereid op de grote aantallen toeristen. Dat merken we ook bij het avondeten. We eten in een grote eetzaal waar wij even tussendoor geholpen worden. De kaart is erg beperkt; vier verschillende sandwiches. Ze smaken prima. Het afrekenen gaat lekker chaotisch, maar uiteindelijk komt alles goed. Zoals altijd.

Nog even gezellig rond de haard in de blokhut en dan slapen. Zin in morgen!

1. Olga Duijvestijn:
    Chilisaus, what else??
  2. Cor Lievendag:
    23 november 2018
    Tsjonge jouw avontuur verdiend een film of verfilming, Met veel natuur zo te lezen.
  3. Sandra:
    23 november 2018
    Tja Cor, jij had er bij moeten zijn hè
  4. M.P.L. VERBEEK:
    23 november 2018
    Toch fijn dat je zo makkelijk bent.