Dag 5 Peninsula Valdés

11 november 2018 - Puerto Madryn, Argentinië

Vanochtend vroeg vertrokken met de bus voor een lange excursie. Vlakbij Puerto Madryn ligt een schiereiland wat beschermd natuurgebied is. Hier rijden we de hele dag rond om verschillende dieren te bekijken.

We beginnen met een boottocht naar de walvissen, zogenaamde 'zuidkapers'. De gids op de boot heeft er het volle vertrouwen in dat we walvissen gaan zien en hoogstwaarschijnlijk ook nog eens van dichtbij. Gelukkig krijgt hij gelijk, ook al moeten we wat geduld hebben. We krijgen met name moeders met hun kalf te zien. De moeder leert haar jong hier hoe het diep moet duiken. Dat betekent voor ons dat we af en toe de staart van de moeder mooi te zien krijgen. We hebben in totaal zes walvissen van dichtbij gezien, supergaaf! Op de terugweg naar de haven worden we nog getrakteerd op pinguïns die door het water springen. Dat is echt heel gaaf om te zien. Helaas geen foto of filmpje kunnen maken.

Daarna rijden we naar de noordkant van het schiereiland om zeeolifanten te zien. Deze logge dieren liggen heerlijk rustig op het strand, op een actief mannetje na. Ach ja, hebben we dat ook es gezien...

Onderweg zien we vooral struiken. Hier op de 'steppe' is weinig andere begroeiing. Maar er leven wel verschillende dieren, waaronder de guanaco. Dit is een wilde lamasoort. Ik vind de verkeersborden waarop je voor overstekende guanaco's wordt gewaarschuwd erg leuk en gelukkig wil de chauffeur wel even stoppen voor een fotomomentje. Even later doen we dat ook voor een enorme spin.

We hebben een late lunch bij een schapenboerderij, waar precies op dat moment schapen geschoren worden. Bijzondere plek om te eten. De empanadas smaken erg goed, zeker met een glaasje wijn erbij.

Tot slot bezoeken we een pinguïnkolonie. De meeste hebben een nest en broeden nog op hun eieren, maar de eerste kuikens zijn al uit het ei. Wonder boven wonder lukt het mij om een ouder met kuiken te spotten. Erg schattig zo'n grijs pluizig beestje. We kunnen trouwens vlak langs de nesten lopen, de pinguïns zijn nergens bang voor.

Dan brengt de bus ons weer terug naar het hotel. Een lange tocht over grindwegen.  We kleden ons snel om en Tjesca en ik belanden samen met Erik bij een restaurant op het strand. Lekker gegeten en gezellig gekletst.

En nu lekker slapen. Geen probleem dat het niet gekker zal worden.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Alice:
    12 november 2018
    Geweldig, elke ochtend een reisverhaal bij het ontbijt! Mooi!
  2. Willem:
    12 november 2018
    Mooi om je verhalen te lezen! Beter dan het nieuws op de briefing 😉
  3. Sandra:
    12 november 2018
    @ Willem. Gelukkig is de briefing maar 1x per week.
  4. Carina:
    12 november 2018
    Wat leuk om dit allemaal te lezen Sandra.
    Het is weer een mooi avontuur wat je allemaal meemaakt en te zien krijgt.
    Is het een beetje te doen over de onverharde wegen daar? Wat zijn we in Nederland toch verwend he met onze mooie geasfalteerde wegen.
    Ben benieuwd naar het volgende hoofdstuk en veel plezier weer verder.
  5. Roelie:
    Wat schrijf je ontzettend leuk ( misschien kun je ooit een boek uitbrengen ) 😊
    Ik ben nu al nieuwsgierig naar je volgende verhalen. ..... heel veel plezier nog! Oh Ja Willem heeft helemaal gelijk dit is honderd keer leuker dan de briefing en WO ....😆
  6. M.P.L. VERBEEK:
    13 november 2018
    Wauw...walvissen, die moet ik ook nog eens gaan zien. Wat een leuk verhaal weer.